Wednesday, July 4, 2012

NISFU SYA'BAN


Baginda Nabi Muhammad SAW sendiri diriwayatkan paling banyak berpuasa sunat pada Bulan Syaaban. Pernah Aisyah berkata kepada Baginda Nabi SAW, Ya Rasulullah, aku melihat kamu banyak berpuasa di bulan Syaaban. Rasulullah SAW bersabda “Ya Aisyah sesungguhnya ia bulan yang dicabut ruh disepanjang tahun itu maka aku suka jika ruhku dicabut pada bulan Syaaban”.

Walau bagaimanapun perlu diketahui bahawa hukum berpuasa pada hari 15 Syaaban secara khusus adalah makruh. Ini berdasarkan sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud “Apabila telah sampai pertengahan Syaaban maka usahlah kamu berpuasa lagi”. (Riwayat Abu Dawud dan al-Tirmiziy)

Dalam hadis yang lain disebutkan “Apabila telah sampai nisfu Syaaban (pertengahan Syaaban) maka tiadalah puasa (sunat) lagi sehingga menjelang Bulan Ramadan”. (Riwayat Ibn Majah)

Justeru dapat difahami bahawa terdapat larangan berpuasa pada 15 Syaaban dan seterusnya sehingga masuk Bulan Ramadan. Lalu bagaimana pula dengan hukum mengqada puasa. Ya bagi orang yang masih ada tanggungan puasa, wajib menggantikan puasanya jika tidak akan dikenakan membayar fidyah jika sampai melompat tahun. Perlu juga difahami hukum makruh berpuasa mulai 15 Syaaban hingga akhirnya terkecuali bagi orang yang telah melazimi berpuasa sunat Isnin Khamis, juga telah berpuasa sejak daripada awal Syaaban lagi.

KELEBIHAN
Hadis Nabi Muhammad SAW yang berikut;

“Sesungguhnya Allah SWT turun pada malam Nisfu Syaaban ke langit dunia. Maka dia mengampuni setiap orang Islam melainkan orang musyrik, orang yang memutuskan hubungan silaturrahim, yang berbuat fitnah dan wanita yang tidak menjaga kehormatan dirinya”.

Diriwayatkan daripada Abu Musa daripada Nabi Muhammad SAW sebuah hadis qudsi mengenai kelebihan Malam Nisfu Syaaban yang mana Allah SWT turun ke langit dunia lalu berfirman “Sesiapa yang memohon keampunan maka aku akan mengampunkannya, sesiapa yang meminta rezeki maka aku akan mengurniakan kepadanya, sesiapa yang ditimpa bala bencana maka aku akan melepaskannya.”.

No comments:

Post a Comment